Română      English      Русский
Prima pagină  »  Noutăți  »  Știri
Știri
Constatări înainte de alegerile locale generale din 20 octombrie 2019 (declarație)
Publicat: 18.10.2019   

Coaliția civică pentru Alegeri Libere și Corecte, care acționează solidar pentru a contribui la dezvoltarea democrației în Republica Moldova prin promovarea alegerilor libere și corecte în conformitate cu standardele ODIHR (OSCE), ale Consiliului Europei și a instituțiilor specializate afiliate acestuia, prezintă principalele constatări privind desfășurarea procesului electoral pentru alegerile locale generale și parlamentare noi din 20 octombrie 2019:  
 
Modificarea regulilor de joc în timpul alegerilor. Modificările aduse Codului electoral au fost publicate cu câteva zile înainte de începutul perioadei electorale pentru alegerile locale generale, contrar bunelor practici în materie electorală. În rezultat, CEC a fost pus în dificultate să respecte principiile transparenței decizionale și ale consultării publice pentru ajustarea regulamentelor sale în conformitate cu noile modificări. Stabilirea unor noi reguli ale procesului electoral în timpul desfășurării acestuia are impact negativ asupra corectitudinii, transparenței și previzibilității procesului electoral, dar și induce alegătorilor confuzie și  dificultăți în exercitarea dreptului la vot.
 
Aplicarea normelor diferite pentru două scrutine. Din cauza modificărilor efectuate la Codul electoral, și anume includerea în dispozițiile tranzitorii ale acestuia că, cu anumite excepții, la  alegerile parlamentare noi se aplică prevederile anterioare modificării, iar pentru alegerile locale generale se aplică noua lege, s-a constatat situația reglementării paralele a acelorași raporturi juridice. Aplicarea normelor legale în mod diferențiat pentru două tipuri de scrutin desfășurate în aceeași zi, induce confuzie și împovărează procesul electoral.
 
Deficiențe și erori în Registrul de Stat al Alegătorilor (RSA) și listele electorale. Creșterea continuă a numărului de alegători în RSA, pe fundalul unui spor natural negativ al populației Republicii Moldova menține valabilă îngrijorarea privind calitatea gestionării Registrului de Stat al Populației, implicit a RSA. Au fost constatate următoarele deficiențe privind calitatea listelor electorale: arondarea eronată a alegătorilor la secții de votare din altă localitate; atribuirea eronată a alegătorilor la altă secție de votare din aceeași localitate; prezența persoanelor decedate în liste; lipsa alegătorilor în listele de bază; erori de adrese. De asemenea, sunt constatate cazuri de migrare artificială a alegătorilor.
 
Practici neuniforme de înregistrare. S-a constatat aplicarea diferită a regulilor privind înregistrarea concurenților electorali. Astfel, au fost remarcate situații în care unele Consilii Electorale de Circumscripție au acceptat înregistrarea candidaților iar altele nu, deși potențialii candidați au prezentat documente completate după aceleași principii și cu aceleași erori. De asemenea, au fost constatate multiple cazuri în care nerespectarea cotei de gen de 40% în unele Consilii Electorale de Circumscripție a fost motiv de a refuza înregistrarea concurentului, iar în altele – nu.
 
Refuzul înregistrării unor concurenți electorali. Condițiile de verificare a valabilității semnăturilor colectate de către candidații independenți în listele de subscripție sunt disproporționate în raport cu dreptul persoanei de a fi ales. A fost sesizată aplicarea sancțiunii de nulitate a semnăturilor susținătorilor unui candidat electoral când acestea s-au găsit pe aceeași listă de subscripție cu susținătorii dintr-o altă localitate, în condițiile în care Codul electoral nu prevede o consecință clară pentru asemenea situații.
 
Aplicarea acestei sancțiuni prevăzute doar de Regulamentul CEC, a dus la refuzul înregistrării lui Ruslan Codreanu în calitate de  candidat independent  la funcția de primar general al mun. Chișinău. În acest caz, și instanțele de judecată au interpretat în mod diferit condițiile de verificare și validare a listelor de subscripție și temeiurile de nulitate a semnăturilor colectate.
 
Femeile continuă să fie sub-reprezentate. Introducerea cotelor de reprezentare și a cerințelor de poziționare a femeilor și bărbaților au determinat partidele politice să desemneze mai multe femei candidate pentru funcțiile de consilieri. Totodată, constatăm cu regret că ponderea femeilor candidate pentru funcția de primar/primară nu a crescut semnificativ – doar o creștere de 5% în ultimele trei cicluri electorale. Deși cadrul legal obligă respectarea cotei minime de gen de 40% și stabilește regula de amplasare a candidaților în listele pentru funcția de consilier de minimum 3 persoane de același gen la fiecare 10 candidați, au fost constatate un șir de situații în care aceste prevederi nu au fost respectate.
 
Discriminarea persoanelor cu dizabilităţi. Persoanele cu dizabilităţi s-au confruntat cu bariere de accesibilitate fizică şi informaţională. Peste 60% din secţiile de votare sunt inaccesibile. Constatăm cu îngrijorare că, în plină campanie electorală, începând cu data de 11 octombrie 2019 a fost sistată traducerea în limbajul mimico-gestuală a emisiunilor și buletinelor de știri la anumite posturi de televiziune. Auditul accesibilității a 150 pagini web ale autorităţilor publice centrale şi locale, partidelor politice, concurenţilor electorali relevă faptul că doar două pagini sunt accesibile pentru persoanele cu dizabilităţi. De la începutul campaniei electorale nici în instituțiile rezidențiale și nici în alte centre comunitare nu au fost organizate întruniri electorale cu și pentru persoanele cu dizabilități intelectuale. 
 
Sub-reprezentarea persoanelor de etnie romă. Reprezentarea persoanelor de etnie romă în calitate de candidaţi la funcţia de consilieri locali de nivelul întâi (42 de persoane) şi nivelul doi (17 persoane) rămâne a fi redusă. Şi mai redusă este reprezentarea acestui grup vulnerabil în listele de candidaţi la funcţia de primari, fiind atestate doar patru persoane. În mare parte, platformele concurenților electorali nu sunt sensibile la problemele cu care se confruntă persoanele de etnie romă. 
Eschivarea de la raportarea plenară a cheltuielilor din partea concurenților. Concurenții electorali continuă să nu raporteze complet cheltuielile de transport, de locațiune a încăperilor și a plăților pentru utilități,  cât și cheltuielile pentru delegarea/detașarea persoanelor, inclusiv cele pentru recompensarea și plata diurnelor observatorilor și voluntarilor antrenați în campania electorală;
 
Lipsa verificării de fond de către CEC a rapoartelor financiare ale concurenților electorali. Constatăm lipsa verificării provenienței surselor de venit ale concurenților electorali de către CEC. De asemenea, lipsește controlul modalității de colectare și evidență a resurselor financiare încasate de la veniturilor donatorii primari (formațiuni politice) fie prin utilizarea echipamentelor de casă și control (ECC), fie prin eliberarea bonurilor de plată.
 
Utilizarea resurselor administrative în perioada electorală. Au fost semnalate numeroase cazuri de utilizare a resurselor administrative de către partidele politice care s-au înscris în cursa electorală. Au ieșit în evidență cazurile de desfășurarea a întrunirilor electorale în incinta și cu angajații instituțiilor de stat în timpul orelor de lucru. Concomitent, s-au remarcat și numeroase cazuri în care partidele politice și-au asumat meritul pentru diverse servicii și lucrări efectuate din bani publici.
Obstrucționarea activității observatorilor naționali. Observatorii naționali au fost obstrucționați pe parcursul activității lor de către cel puțin trei categorii de participanți la procesele electorale: de către membrii organelor electorale (limitarea accesului la listele electorale; limitarea accesului la listele electorale de subscripție; obstrucționarea accesului la contestații; limitarea accesului la rapoartele financiare ale candidaților independenți); de către reprezentanții instituțiilor publice; și de către concurenții electorali.
 
Mass-media continuă să fie părtinitoare. Deși la începutul campaniei electorale posturile de televiziune monitorizate au avut un comportament relativ echilibrat, majoritatea reflectând concurenții electorali neutru, în a treia săptămână de campanie s-a evidențiat o creștere a numărului de radiodifuzori care au un comportament părtinitor în raport cu concurenții electorali. Șapte radiodifuzori din cei zece monitorizați favorizează sau defavorizează anumiți concurenți, dintre care trei posturi TV îl promovează constant pe Ion Ceban, candidatul PSRM, alte trei posturi îl defavorizează pe Andrei Năstase, candidatul Blocului ACUM, iar una dintre televiziuni îi favorizează masiv pe candidații Partidului Politic Șor. De asemenea, o parte din posturile de televiziune nu oferă acces egal tuturor candidaților în alegeri iar majoritatea subiectelor electorale sunt bazate pe o singură sursă de informație. 
 
Constatările evidențiate relevă că procesul electoral se desfășoară cu aplicarea selectivă a standardelor pentru un proces electoral liber și corect. În aceste circumstanțe, facem apel către instituțiile statului, organele electorale și concurenții electorali să depună eforturi pentru ca votarea și tabularea rezultatelor să aibă loc într-o manieră corectă, fără încălcări, astfel încât alegerea cetățeanului să fie reflectată corect în noile administrații locale și în legislativ. 
---
 
www.alegeliber.md - Coaliția Civică pentru Alegeri Libere și Corecte este o entitate permanentă, benevolă, constituită din 39 organizații obștești din Republica Moldova cu scopul de a contribui la dezvoltarea democrației în Republica Moldova prin promovarea și desfășurarea alegerilor libere şi corecte în conformitate cu standardele ODIHR (OSCE), ale Consiliului Europei și a instituțiilor specializate afiliate acestuia.
 
 



Alte Știri

Publicat: 14.11.2019   
Astăzi a fost lansat raportul final de monitorizare din perspectiva incluziunii persoanelor cu dizabilități şi a persoanelor de etnie romă. Raportul este realizat sub egida Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte, în cadrul proiectului „Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”, implementat de Fundația Est-Europeană, în parteneriat cu Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare, Piligrim Demo şi Tarna Rom în colaborare cu Alianţa INFONET. Proiectul este finanţat de Uniunea Europeană şi cofinanţat de Suedia. Citeşte mai mult...
Publicat: 18.10.2019   
Astăzi a fost lansat al doilea raport de monitorizare din perspectiva incluziunii persoanelor cu dizabilități şi a persoanelor de etnie romă. Raportul este realizat sub egida Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte. Citeşte mai mult...
Publicat: 15.10.2019   
Fundația Est-Europeană în parteneriat cu Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” implementează proiectul Inițiativa comună pentru oportunităților egale, finanțat de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare și cofinanțat de Suedia. Proiectul are scopul de a îmbunătăți viața celor mai marginalizate grupuri de persoane prin politici publice mai incluzive. La nivel național, proiectul abilitează platforme de organizații care reprezintă grupuri vulnerabile (persoane cu dizabilități, persoane în etate, persoane de etnie romă, tineri) pentru a elabora și implementa agende comune axate pe domeniile cheie pentru coeziunea socială. Citeşte mai mult...
Publicat: 08.10.2019   
Astăzi a fost lansat primul raport de monitorizare din perspectiva incluziunii persoanelor cu dizabilități şi a persoanelor de etnie romă. Raportul este realizat sub egida Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte. Citeşte mai mult...
Publicat: 05.08.2019   
Timp de șapte zile, 130 de copii din toată țara au participat în cadrul proiectului de incluziune socială prin muzică La La Play Voices, inițiat de către dirijorul „Moldovan National Youth Orchestra”, Andriano Marian. Sprijinit financiar de către Suedia, prin intermediul Fundației Est Europene, proiectul muzical se află la cea de-a 2-a ediție și s-a încheiat cu un concert susținut în Scuarul Catedralei Nașterea Domnului. Citeşte mai mult...
Publicat: 05.08.2019   
Pe 30 iulie 2019, s-a dat startul Școlii de Vară pentru Fondurile de Tineri din regiunea Transnistreană, care se desfășoară timp de 4 zile. Evenimentul a adunat circa 45 de tineri, membri ai Fondurilor de Tineri din stânga Nistrului - Dubăsari și Bender. Citeşte mai mult...
Publicat: 12.07.2019   
În perioada 9-11 iulie 2019, Fundația Est-Europeană a organizat Școala de vară YouthBank. Evenimentul a reunit peste 100 de membri YouthBank din 11 raioane ale tării. Două Fonduri pentru Tineri, create recent în stânga Nistrului, au participat la eveniment, având posibilitatea de a prelua din bunele practici implementate de echipele YouthBank din nouă raioane din dreapta Nistrului în care este prezent acest program. Citeşte mai mult...
Publicat: 31.05.2019   
În cadrul ediției curente a Startup Weekend Women Chișinău au fost prezentate 18 idei de startup, dintre care 6 idei au intrat în finală. Competiția s-a desfășurat în perioada 24-26 mai și a culminat cu prezentarea produselor în fața unui juriu competent. Citeşte mai mult...
Publicat: 08.04.2019   
Începând cu 1 ianuarie 2018, cu susținerea financiară a Uniunii Europene, Fundația Est-Europeană în parteneriat cu Asociația Businessului European, HelpAge International, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare și Centrul pentru Inovație și Dezvoltare Socială, implementează proiectul „Societatea civilă contribuie la dezvoltarea socială și economică a țării”. Proiectul, cu durata de 32 de luni, are ca obiectiv să contribuie la dezvoltarea socială și economică a Republicii Moldova prin implicarea activă a societății civile și altor părți interesate, ținând cont de prevederile Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană, care cuprinde Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător Citeşte mai mult...
Publicat: 21.03.2019   
Tot mai multe proiecte sociale sunt inițiate în stânga Nistrului grație suportului Uniunii Europene. Astfel, la Tiraspol, s-a deschis primul magazin social. Magazinul „Modnye Detki” este administrat de ONG-ul „Stels - Tera”, care a beneficiat de un grant european pentru startul acestei inițiative. Citeşte mai mult...
Publicat: 30.11.2018   
Planul de acțiuni pentru susţinerea populaţiei de etnie romă (PASRM) pentru anii 2016-2017 a fost realizat în măsură foarte mică, constată Raportul de monitorizare al Coaliţiei „Vocea Romilor”, discutat astăzi cu autoritățile publice centrale şi locale. Citeşte mai mult...
Publicat: 12.11.2018   
40 de cadre didactice, participante în Programul eTwinning, au beneficiat de instruire în domeniul utilizării aplicațiilor digitale în cadrul Școlii de Toamnă eTwinning Plus, ediția 2018. Citeşte mai mult...
Publicat: 08.11.2018   
Începând cu 1 ianuarie 2018, cu susținerea financiară a Uniunii Europene, Fundația Est-Europeană în parteneriat cu Asociația Businessului European, HelpAge International, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare și Centrul pentru Inovație și Dezvoltare Socială, implementează proiectul „Societatea civilă contribuie la dezvoltarea socială și economică a țării”. Citeşte mai mult...
Publicat: 31.10.2018   
Începând cu 1 ianuarie 2018, cu susținerea financiară a Uniunii Europene, Fundația Est-Europeană în parteneriat cu Asociația Businessului European, HelpAge International, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare și Centrul pentru Inovație și Dezvoltare Socială, implementează proiectul „Societatea civilă contribuie la dezvoltarea socială și economică a țării”. Citeşte mai mult...
Publicat: 31.10.2018   
Începând cu 1 ianuarie 2018, cu susținerea financiară a Uniunii Europene, Fundația Est-Europeană în parteneriat cu Asociația Businessului European, HelpAge International, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare și Centrul pentru Inovație și Dezvoltare Socială, implementează proiectul „Societatea civilă contribuie la dezvoltarea socială și economică a țării”. Citeşte mai mult...
Publicat: 09.10.2018   
În perioada 3 – 4 octombrie 2018, la Chișinău a avut loc un training comun, organizat de către Fundația Est-Europeană în Moldova în domeniul „Serviciilor oferite de ONG-uri din perspectiva abordării drepturilor omului și egalitatea de gen”, la care au luat parte 20 de reprezentanți ai diferitor asociații de pe ambele maluri ale Nistrului. Participanții au reprezentant organizații care prestează servicii de consultanță juridică pentru persoane social vulnerabile în domeniul protecției consumatorului, politici anticorupție. Citeşte mai mult...
Publicat: 12.09.2018   
Seminarul cu genericul “Legislația electorală din Republica Moldova, regulamentele şi practicile partidelor politice din perspectiva incluziunii: constatări şi provocări” a avut loc la 12 septembrie curent în orașul Chișinău. Citeşte mai mult...
Publicat: 26.07.2018   
La 25 iulie curent a avut loc primul atelier de lucru privind asigurarea unei piețe a muncii mai incluzivă, cu tematica ”Cartarea inegalităților de pe piața locală a muncii”. Citeşte mai mult...
Publicat: 12.07.2018   
În perioada 8-11 iulie 2018 în localitatea Leordoaia din raionul Călărași s-a desfășurat Școala de vară YouthBank. Evenimentul a reunit peste 110 de membri ai YouthBank din 11 raioane ale tării. În premieră, reprezentanții a două Fonduri pentru Tineri, create recent în stânga Nistrului, au participat la acest eveniment împreună cu alte echipe YouthBank din nouă raioane din dreapta Nistrului în care este prezent acest program. Citeşte mai mult...
Publicat: 04.07.2018   
În Republica Moldova e în plină desfășurare lansarea Consiliilor raionale de participare. După ce și-a început activitatea Consiliului de participare Cahul (CRR Cahul), pe durata lunilor iulie-august urmează să fie aprobate prin decizii la nivel raional și regulamentele de funcționare ale consiliilor raionale de participare CRP Soroca și CRP Căușeni. Citeşte mai mult...

1 - 20 din 126

Str. 31 August 1989, 98, etaj 3
Chişnău, MD-2004, Republica Moldova
Telefon:  +373 22 235343
Numărul de fax:  +373 22 542338

 


Acest site web a fost realizat de către Fundaţia Est-Europeană din resursele acordate de Suedia și de Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al Guvernului Suediei sau al Ministerului Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA.

© 2019 Fundaţia Est-Europeană   |   Site elaborat de Andrei Madan
PAGINA ÎN SUS